יום שישי, 20 בינואר 2012

החלטתי לפרסם חומר לימודי איכותי שאספתי בזמן לימודים בבצלאל

                                       איך לעשות קליפ שישודר בערוץ מוסיקה מיקצועי
הנה כמה כללים בסיסיים, לא לפי סדר החשיבות...


1.לבחור שיר טוב.
ברור שזה עניין של טעם, אבל צריך גם להיות ברור לכל מי שמתעסק בזה, שבכל סגנון, ולא משנה כרגע אם זה רוק או מזרחי או היפ הופ או פופ, לשיר מחורבן לא יעזור קליפ טוב. בסופו של דבר, מי שבא לעשות קליפ (ולא היוצר בעצמו) יודע אם מדובר בשיר טוב או רע. אמנם לשיר בינוני קליפ מצויין יכול לסייע, אבל הכי טוב זה לעשות קליפ מצויין לשיר מצויין. ובכלל, עדיף להיות בריא ועשיר מאשר חולה ועני.

2. להבין מה זה קליפ
קליפ לא יכול להיות סתם אוסף צילומים שאין להם שום קשר למוסיקה. קליפ הוא יצירה אמנותית שמשלבת קולנוע ומוסיקה וקליפ טוב הוא כזה שיש התייחסות בין שני המרכיבים. זה לא אומר שהויז'ואל חייב להיות אחד לאחד עם המילים (לא כל פעם שאומרים "אני אוהב" צריך לצלם את הזמר נוגע בלב) אבל צריכה להיות התייחסות של הצילום לשיר, לטכסט, למוסיקה, לאווירה. בעריכת הקליפ צריכה להיות התייחסות לקצב של השיר, להתפתחות המוסיקלית שלו וגם לאורכו. יש כל מיני קליפים, בעיקר של חובבים, שבהם הקליפ מתחיל לפני השיר או נגמר לפני סופו ובכלל נראים כאילו הולבשו על השיר לגמרי במקרה.

3. להביא רעיון מקורי.
בדרך כלל כשמדברים על קליפים, בניגוד למתי שמדברים על מוסיקה, נהוג לציין את עלות ההפקה כגורם המרכזי בהצלחת היצירה. התירוץ של רוב יוצרי הקליפים הגרועים הוא ש"לא היה תקציב". ניסיון העבר מוכיח שבמקרים רבים רעיון מקורי שווה לא פחות מהשקעה כספית גדולה. יש לא מעט קליפים, בארץ ובעולם, שעשו שירות מצויין לשיר למרות שנוצרו בתקציב זעום. זוכרים את "ארוץ אליך" של שרון רוטר? (שצולם במצלמת אבטחה באוזן השלישית) או את כל הקליפים של OK GO? (רוקדים בחצר, רוקדים על הליכונים)...

4. להשקיע בהפקה.
למרות האמור בסעיף 3, חלפו הימים שבהם אפשר לעשות קליפים לבד עם כמה חבר'ה, תוך כדי טיול לגליל. זאת אומרת עדיין אפשר, וביו-טיוב יש אלפי קליפים כאלה, אבל מי ששואף ליצירת מוצר ברמה טלוויזיונית מקצועית חייב להבין שהוא מתחרה בהפקות מאד מאד עשירות ומושקעות, גם אם זה קליפ בMTV וגם אם זה פרסומת בארץ. אחרי שיוצרי השירים וחברת התקליטים השקיעו כל כך הרבה כשרון וזמן וכסף במוסיקה לא הגיוני לחפף בשלב יצירת הקליפ, שהוא כיום אחד הכלים המרכזיים בשיווק המוסיקה.

5. להיות מקצועיים
בהמשך לסעיף 4, יצירת קליפ דורשת ידע מקצועי: צריך לדעת לביים, צריך לדעת לתסרט, צריך לדעת להאיר, צריך לדעת לצלם, לאפר, להלביש וכל שאר המרכיבים של הסרט הקצר המכונה "קליפ". עשרות קליפים מוארים גרוע הם הוכחה שלכך שאי אפשר לעשות את זה לא מקצועי ואתם לא רואים אותם כי הם לא מגיעים לשידור. פעם, לפני שקם ערוץ המוסיקה, היו רבים מיוצרי הקליפים לומדים את הנושא תוך כדי העבודה, לפעמים בעזרת חברים מקצוענים שסייעו להם (לרוב בהתנדבות). היום, למרבה השמחה, יש הרבה מאד בעלי מקצוע שיודעים איך לעשות את זה. כדאי להיעזר בהם, לפחות בשלב הלימוד, ומי שיכול להרשות לעצמו, גם בשלב המעשי של הפקת הקליפ.

6. להתכסות משפטית
כשיוצרים קליפ לשיר שאינו ממש שלכם צריך לקבל, ורצוי מראש, אישור להשתמש בשיר לקליפ. בלי אישור של בעלי הזכויות על השימוש בשיר (בדרך כלל חברת התקליטים או המפיק) אסור לנו להקרין את הקליפ.
שילוב פרסומות סמויות בקליפ חייב להיות כזה שנראה כחלק אינטגרלי מהסיפור וחייב לא להיות מוגזם. לדוגמא, נסיעה בתל אביב כשברקע תחנת אוטובוס ועליה פרסומת תראה לגיטימית. קלוז אפ על הפרסומת ועצירה למחשבה לכמה שניות אינם לגיטימיים. זאת ועוד: פרסומות לסיגריות ואלכוהול יגבילו את השידור לשעות הלילה. ובכלל, הצגה של סקס, סמים, סיגריות ואלכוהול בקליפים צריכים לעבור כל מיני אישורים של כל מיני מועצות. בחיים לא יאשרו העברת ג'וינט או הסנפת שורה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.